Sari la conținut

proiect educațional

al Asociației Vis-a-vis

Cunoașterea necesită lectură. Cărți. Analize profunde. Pentru asta avem nevoie de povești, dar și de arta de a le spune.”

Elif Shafak – Cum să rămâi lucid
într-o epocă a dezbinării (traducere Adina Avramescu, editura Polirom, 2020)

Clasa vie (o referință antonimică la spectacolul legendar „Clasa moartă” a regizorului polonez Tadeusz Kantor) este un proiect de promovare a lecturii pentru 350 de elevi (11-18 ani) din comunități mic urbane și rurale, printr-o serie de 43 de activități desfășurate online în 6 instituții de învățământ din județe diferite: Liceul Teoretic Sebiș (județul Arad), Școala gimnazială Vădeni (județul Brăila), Școala generală nr. 1 Roata de Jos (Giurgiu), Colegiul Național Cuza Vodă din Huși (județul Vaslui), Liceul Teoretic Emil Racoviță Vaslui (județul Vaslui), Liceul Tehnologic Vasile Cocea (comuna Moldovița – jud. Suceava).

Proiectul propune 33 sesiuni de lectură/mentorat susținute de actrița Adriana Moca, 10 întâlniri și dialoguri cu scriitorii Irina Georgescu Groza și Florin Bican (scriitor și traducător), moderate de Adriana Moca, un alt mod de percepere a lecturii prin mijloace ludice, și influențează pozitiv perspectiva tinerilor asupra educației și culturii.

Autorii promovați fac parte din literatura contemporană română și universală. Fragmentele din cărțile lor reprezentative sunt adaptate înțelegerii participanților, conform segmentelor de studiu (gimnaziu și liceu), ca: „Tropice tâmpe” sau (Florin Bican), „Fetița căreia nu-i plăcea numele său” (Elif Shafak), „Povestea unei pescărușe și a motanului care a învățat-o să zboare” (Luis Sepulveda), „Civilizația spectacolului” (Mario Vargas Llosa), „Ucenicul arhitectului” (Elif Shafak), „Exodul mieilor” (Irina Georgescu Groza), „Ca un roman” (Daniel Pennac), și alții.

Lunar, instituțiile de învățământ primesc câte un newsletter cu informații literare (aniversări de scriitori, recomandări de carte, emisiuni audio cu fragmente literare și vizionarea online gratuită a unor spectacole ca “Singur printre mârlani” regia Andreea Gavriliu, prin parteneriatul cu Teatrul Național din Cluj sau “Morcoveață” producție Asociația Culturală Vis-à-vis pentru Festivalul Național de Teatru 2021).

Proiectul conține și o componentă de scriere creativă, materializată printr-un concurs de texte originale pornind de la teme diferite. Astfel, pentru gimnaziu, tema este „visez să devin”, iar pentru elevii de liceu „de ce este importantă cultura pentru mine/noi”. Prin acest exercițiu oferim o bună ocazie de gândire critică și liberă, de reflectare asupra unor teme importante pentru devenirea tinerilor. Cele mai bune texte vor fi premiate cu cărți achiziționate din bugetul alocat.

Adriana Moca
Manager proiect

Echipa proiectului

Irina Georgescu Groza

scriitoare

Florin Bican

scriitor/traducător

Felicia Diaconu

responsabil educațional/
promovare

Nicu Ilie

web designer/responsabil site

Daniel Mihail Constantinescu

grafician
identitate vizuală proiect

Matei Diaconu

asistent proiect

Scriere creativă

Vreau să devin…

Rut Gavrileac, 11 ani, clasa: a V-a A, Liceul Tehnologic „Vasile Cocea” Moldovița, Profesor îndrumător: Mariana Balan Eu sunt Rut și sunt elevă în clasa a V-a A. În această compunere aș vrea să vă spun câteva cuvinte despre ce aș vrea să devin când voi fi mare. Visul meu…
Citește mai departe
Mihaela Adelina Răchită, Clasa a VI-a B ȘCOALA GIMNAZIALĂ NR.1 ROATA DE JOS JUD. GIURGIU Pof. coordonator: Gabriela Ortensia Tila Chiar dacă visurile mele nu corespund cu visurile părinților mei, eu, de mic copil, mi-am dorit să devin actriță. Să mă întorc puțin în timp, până în momentul când, fiind…
Citește mai departe
Petruța –Maria Sauciuc, 11 ani, CLASA: a V-a A, Liceul Tehnologic „Vasile Cocea” Moldovița, PROFESOR ÎNDRUMĂTOR: Mariana Balan Cred că toți copiii visează, de mici, la o meserie pe care să o practice atunci când vor crește mari și vor deveni adulți. În această compunere vă voi împărtăși care este…
Citește mai departe
vezi toate textele din secțiunea
Vreau să devin…

De ce este importantă cultura…

Alin Mihai Stan, 17 ani, Liceul Teoretic Sebiș, Profesor coordonator: Leahu Mona Personalitatea omului, influențată de cultură, poate, ori să înflorească, ori să fie doborâtă. Cultura reprezintă însumarea tuturor valorilor, credințelor dintr-o societate, “singura sursă certă a unei bucurii permanente”, precum spunea Noica, o adevărată formă de maturitate a ființei…
Citește mai departe
Denisa Mîndru, Cl. X-a SN3, Colegiul Național “Cuza Vodă”, Huși, prof. Carmen Any Avram Cultura reprezintă combinația dintre cunoștințele, convingerile și normele sociale pe care le adoptăm și le transmitem viitoarelor generații, dar și diverse sfere ale interacțiunii între noi, începând de la comunicarea de zi cu zi și până…
Citește mai departe
Andreea Jude, 16 ani, Clasa a X-a A, Liceul Tehnologic Vasile Cocea Moldovița, Profesor îndrumător: Șutu Laura Chiar dacă spunem cu toată inima că trăim într-o variantă mult mai îmbunătățită a lumii decât cum eram, de exemplu, acum vreo 30 de ani, poate că este așa din alte puncte de…
Citește mai departe
vezi toate textele din secțiunea
Ce înseamnă cultura pentru mine/noi?

Parteneri

Liceul Teoretic Sebiș

județul Arad

Școala gimnazială Vădeni

județul Brăila

Școala generală nr. 1 Roata de Jos

județul Giurgiu

Colegiul Național
Cuza Vodă din Huși

județul Vaslui

Liceul Teoretic
Emil Racoviță Vaslui

județul Vaslui

Liceul Tehnologic Vasile Cocea din Moldovița

județul Suceava

Newsletter

Subscribe

* indicates required