Sari la conținut

Totul e scris într-o carte

  • de

Un proiect pluridisciplinar de promovare a culturii scrise pentru publicul tânăr, cu vârste cuprinse între 15-18 ani, din cinci licee din București, Iași și comuna Moldovița: Liceul Teoretic Bilingv ”Miguel de Cervantes” (București), Colegiul Național ”Octav Onicescu” (București), Colegiul Național ”Spiru Haret” (București), Colegiul Național ”Mihai Eminescu” (Iași) și Liceul Tehnologic ”Vasile Cocea” (comuna Moldovița, județul Suceava).

Grație dialogului din 31 de ateliere, cu teme interdisciplinare susținute de 10 mentori, personalități cultural-artistice, proiectul propune elevilor perspective interdisciplinare asupra lecturii. Arta și literatura, filozofia și literatura, muzica, scenografia, teatrul și literatura, cartea ca obiect, traducătorul ca intermediar între culturi sunt temele proiectului. Elevii sunt invitați să descopere texte literare de excepțională valoare semnate de Italo Calvino, William Shakespeare, Margaret Atwood, Monica Lovinescu, Seneca, dar și să cunoască pictori, fotografi, scenografi, ilustratori de carte, muzicieni precum și două figuri iconice, Jeni Acterian și Peggy Guggenheim prin lecturile bazate pe dramatizarea volumelor  ”Confesiunile unei dependente de artă” (Peggy Guggenheim) și ”Jurnalul unei ființe greu de mulțumit” (Jeni Acterian). Elevii au creat 76 de producții artistice – poeme, desene, picturi, fotografii, eseuri sau recenzii de carte – în urma atelierelor. Atât școlile, cât și tinerii creatori au fost răsplătiți cu vouchere de carte.

Literatura și artele sunt resurse formatoare în devenirea unui tânăr, resurse care ar trebui să însoțească parcursul școlar, tocmai pentru a oferi societății viitori adulți integri, lucizi și responsabili, al căror discernământ să fie imposibil de manipulat. Mi-ar fi plăcut să am șansa întâlnirii cu personalități culturale în perioada liceului. Cum înainte de 1989, aceste tipuri de proiecte nu existau, mi-am căutat modelele în cărți, spectacole, reviste literare, cenacluri, mentori. A fost un parcurs intelectual însoțit de noroc și întâlniri providențiale. Mi-am dorit, la rândul meu, să creez o stare de grație generațiilor de elevi cu care am lucrat, fiind conștientă că va opera principiul contagiunii despre care scrie James G. Frazer : ”lucrurile care au fost odată în contact unele cu altele continuă să acționeze unele asupra celorlalte și după ce contactul fizic a încetat”. Opiniile elevilor de la finalul oricărui atelier au demonstrat adevărul acestui principiu!”

Adriana Moca
Manager proiect

https://incarte.ro/